افزایش میزان ابتلا به دیابت نوع 2 به دلیل نداشتن فعالیت فیزیکی

28 اوت 2015- به گزارش یک تحقیق جدید افزایش نرخ ابتلا به دیابت نوع 2 می تواند به دلیل عدم انجام ورزش باشد.

 یافته های این تحقیق از برنامه ی ملی پیشگیری از دیابت در بریتانیا که بروی انجام بیشتر فعالیت  فیزیکی متمرکز شده است، حمایت می کند.

 دکتر Grayاز دانشگاه Leicesterمی گوید: کمپین پیشگیری از دیابت نوع 2 می تواند میزان ابتلا به دیابت نوع 2 را در میان گروههای درمعرض خطر تا 26 درصد کاهش دهد.

دکتر Grayمی گوید: بررسی های جامع از همه ی شواهد موجود در این زمینه نشاندهنده ی پتانسیل عظیم برنامه ی ملی پیشگیری از دیابت است که تأثیر چشمگیری بر سلامت جامعه دارد و از ابتلا یک  نفر از هر 4 فرد درمعرض خطر، به دیابت نوع 2 جلوگیری می کند.

 ملانی دیویس کارشناس دیابت نوع 2 و یکی از مدیران مرکز دیابت Leicester  با نظر دکتر  Gray  موافق بوده و می گوید: درحال حاضر شیوه ی زندگی ما هر روز بیشتر به سمت  بی تحرکی پیش می رود، بطوریکه کار، فعالیت اجتماعی، خرید و حتی  بانکداری خود را از پشت میز و بحالت  نشسته  انجام می دهیم، این شیوه ی زندگی نشسته و بی تحرک عواقب  و مشکلات ناشناخته ای را به دنبال دارد. ما نسل مبل های راحتی هستیم، این وضعیت همراه با افزایش مصرف مواد غذایی ناسالم و افزایش چاقی منجر به افزایش تعداد موارد ابتلا به  دیابت نوع 2 می شود.

یافته های این تحقیق از برنامه ی ملی پیشگیری از دیابت که تمرکز آن بروی افزایش میزان فعالیت  فیزیکی است، حمایت می کند. با این حال تحقیقات جدید نشان داده است در حقیقت افزایش استفاده از غذاهای ناسالم، نه فقدان ورزش، مسئول افزایش نرخ چاقی و دیابت نوع 2 است.

درمطالعه ای که در مجله ی بریتانیایی Sports Medicineمنتشر شد، بیان شده است: میزان  متوسط ورزش به سختی  درطی 30 سال گذشته تغییر کرده است به این دلیل افراد بر این باورند که فقدان ورزش  و فعالیت  بدنی منجربه دیابت  نوع 2 می شود. نویسندگان  مقاله  می گویند: البته این نحوه ی تفکر به لطف فعالیت های بازاریابی گسترده ی صنایع غذایی است.

محققان می گویند: وقت آن رسیده است که افراد مشهور و ستارگان، تبلیغ نوشیدنی های قندی وغذاهای ناسالم و نوشیدنیهای ورزشی را پایان دهند، مشروعیت بخشیدن به غذاهایی که فاقد مواد مغذی لازم برای سلامت افراد هستند کاری گمراه کننده  و غیرعلمی است، باید مضرات  ناشی از مواد غذایی بی ارزش  وتنقلات را که ماشین  روابط عمومی  صنایع غذایی رواج داده است، برای مردم بیان کنیم.

بیایید  افسانه ی عدم فعالیت  فیزیکی و چاقی را خراب  کنیم و تأثیرات رژیم  غذایی بد را نادیده  نگیریم اگر چه برنامه ی ملی پیشگیری از دیابت  در بریتانیا  بروی افزایش  میزان فعالیت فیزیکی تمرکز  کرده است اما نمی توان از اهمیت تغذیه ی سالم چشم پوشی کرد. ازهمه ی افراد بالای 40 سال دعوت شده است که برای چک آپ کامل مراجعه کنند و از همه ی افراد بالای 25 سال از  گروه های نژادی خاص خواسته شده است درکلاسهای آشپزی سالم شرکت  کنند.

این برنامه ابتدا در Bradfordبصورت  آزمایشی اجرا شد و پس از آغاز موفقیت آمیز آن، قرار است درسراسر بریتانیا اجرا شود .

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/aug/nhs-report-finds-that-lack-of-exercise-is-responsible-for-type-2-diabetes-rates-96221757.html